Här kan du läsa om fester och speciella dagar i januari.
Nyår
Nyårsafton är årets sista dag. En del vill ge nyårslöften för det nya året. Man kanske lovar att börja motionera mera, att sluta röka eller att bli snällare och gladare nästa år.
Till nyårsfirandet hör också raketer och smällare. På en del ställen ordnas det stora fyrverkerier.
På Senatstorget i Helsingfors samlas många människor för att ta emot det nya året. Borgmästaren håller ett tal. När Domkyrkans klocka slår tolv slag vid midnatt önskar alla varandra gott nytt år.
Man kan följa med firandet vid Senatstorget i radio och på teve.
Nyårsdagen den 1 januari är en ledig dag i Finland och många andra länder.
Då kan man till exempel träffas och äta en god frukost eller lunch. Man kan också lyssna på en nyårskonsert.
Förintelsens minnesdag
Förintelsens minnesdag firas den 27 januari. Den 27 januari 1945 befriades Auschwitz av sovjetiska trupper. Auschwitz var ett av nazisternas största koncentrationsläger.
FN deklarerade dagen som en internationell minnesdag över förintelsens offer år 2005.

