Idag betalar många människor med betalkort när de köper något.
Det finns många olika betalkort. Om du vill ha ett betalkort kan du fråga din bank vilket betalkort som passar dig och vad du måste betala för att få använda kortet.
De flesta betalkort är chipkort. Chipkort är internationella, det betyder att du kan betala med chipkortet också utomlands.
Ett chipkort kan vara ett bankkort, ett kreditkort eller en kombination av båda.
Olika betalkort
Bankkort
När du betalar med ett bankkort betalar du med pengar som finns på ditt konto. Pengarna du betalat tas från ditt konto inom några dagar.
Se till att du har tillräckligt med pengar på ditt konto innan du betalar med bankkort. Annars kan ditt konto gå på minus, och då måste du kanske betala en avgift som straff.
Bankkort kallas också för Debit-kort.
Kreditkort
När du betalar med ett kreditkort betalar du inte genast med pengar som finns på ditt konto. Istället får du en räkning som du ska betala i efterhand. Kom ihåg att betala räkningen i tid.
När du betalar med kreditkort betalar du ibland en liten ränta på det du köpt. Ränta betyder att du betalar en extra summa pengar.
Visa och MasterCard är exempel på kreditkort. Kreditkort kallas också för Credit-kort.
Kombinationskort
De flesta kreditkort är kombinationskort. Sådana kort är både ett bankkort och ett kreditkort.
Då väljer du om du vill betala direkt från ditt konto (Debit) eller med kreditkort (Credit).
Butikers betalkort
En del butiker erbjuder betalkort, till exempel S-Förmånskort Visa Credit och K-Plussa MasterCard.
Om du vill ha ett sådant kan du fråga personalen i butiken vilket betalkort som passar dig och vad du måste betala för att få använda kortet.
Kontaktlös betalning
Idag kan du på många platser också betala med kontaktlös betalning. Om det du köpt kostar mindre än 50 euro kan du betala utan att trycka in kortet i kortläsaren.
Du för bara kortet nära kortläsaren och håller kvar det en liten stund. Då behöver du inte slå in pinkoden. Be om hjälp av personalen om det känns svårt.
På finska kallas kontaktlös betalning för lähimaksaminen.
Var försiktig
Var försiktig när du betalar med betalkort. Se till att ingen ser vad din kod är.
Lär dig din kod utantill. Koden och betalkortet får du inte ha på samma plats, till exempel i plånboken eller i väskan.
Var också försiktig om du köper något på internet. Handla bara i säkra internetbutiker som du och dina bekanta känner till. Kontrollera att det syns ett lås vid adressfältet och att webbadressen börjar med https://.
Om ditt kort försvinner
Om kortet försvinner ska du genast spärra ditt kort. Ring 020 333. Om du är utomlands ska du ringa +358 20 333.
Det är bra att spara de här numren i din telefon och på papper.
Att ta ut pengar
Du kan ta ut pengar från ditt konto i olika automater, till exempel från en Otto-automat. Då trycker du in ditt kort i automaten och väljer hur mycket pengar du vill ta från ditt konto.
Ibland kostar det lite att ta ut pengar från en automat.
Texten är en översättning och bearbetning av Kehitysvammaliittos text Maksukortit ja maksaminen på webbplatsen selko.fi. Bilderna är tagna av Tanja Räsänen.

