Bränder är farliga. Här kan du läsa om brandsäkerhet i hemmet och vad du ska göra om det börjar brinna hemma.
Brandvarnare
Alla måste ha en brandvarnare hemma. Brandvarnaren ger ifrån sig ett hårt ljud om det kommer rök i lägenheten.
Den som bor i bostaden ska själv skaffa brandvarnaren. Du kan köpa brandvarnare i stora matbutiker, i järnaffärer och i elaffärer.
Fäst brandvarnaren i taket inomhus, i hallen, vardagsrummet eller sovrummet. Ifall bostaden har två eller flera våningar ska det finnas en brandvarnare på varje våning.
Brandvarnaren fungerar med ett batteri. Byt batteriet när det är slut.
Testa att brandvarnaren fungerar en gång per månad. Tryck på testknappen. Om det kommer ett alarmljud fungerar den.
Eldsvådan börjar ofta i köket
Risken för eldsvåda är speciellt stor i köket. Man kan lätt glömma spisen, ugnen eller kaffekokaren på. Då kan det börja brinna.
Var också försiktig med en brödrost, en grill eller ett strykjärn. Vakta dem medan de är på.
Håll dina elektriska apparater rena. Dammsug bort dammet.
Om fett börjar brinna
Het matolja eller annat fett kan plötsligt börja brinna i en kastrull om det blir för hett.
Gör då så här:
1. Sätt på ett lock. Akta dig så att dina kläder inte början brinna. Elden slocknar när den inte får luft. Du kan också lägga på en brandfilt.
2. Slå av strömmen från spisen. Lämna locket på kastrullen tills den har svalnat.
Låt bli att hälla på vatten! Fettet flammar då upp i höga lågor.
Vakta brinnande ljus!
När du tänder ljus ska du vara försiktig.
Sätt ljuset i en stadig ljusstake. Staken ska vara gjord av ett material som inte börjar brinna, till exempel glas eller metall.
Det får inte finnas något som kan börja brinna ovanför eller bredvid ljuset. Akta gardiner, hyllor, hår och kläder.
Lämna aldrig brinnande ljus ensamma. Stanna i samma rum som ljuset och kom ihåg att släcka det.
Tobaksrökning
Ifall du röker, ska du helst röka utomhus. Du får aldrig röka i sängen eller på soffan.
Förvara tändstickorna på ett sådant ställe att barn inte får tag på dem.
Elektriska apparater
Trasiga elektriska apparater kan orsaka eldsvåda, till exempel en trasig teve.
För trasiga apparater på reparation. Byt ut trasiga elsladdar. Du får inte laga sladdar med tejp.
Använd din tvättmaskin och diskmaskin bara när du själv är hemma.
Teven
Det ska finnas tomt utrymme omkring teven, så att teven inte blir för het.
Om du stänger teven med fjärrkontrollen så är strömmen fortfarande påslagen. Du kan slå av strömmen genom att trycka på strömbrytaren på själva teven. Det är klokt att göra det innan du lägger dig eller när du reser bort.
Dammsug bort dammet från tevens ventilationshål.
Om en elektrisk apparat börjar brinna
Gör så här:
1. Dra genast loss sladden från väggkontakten eller slå av huvudströmbrytaren i bostaden.
2. Om det bara är en liten början till eldsvåda kan du försöka släcka den själv. Lägg en brandfilt eller en tjock matta tätt över den brinnande apparaten.
Om du inte kan släcka eldsvådan ska du gå ut ur lägenheten och ringa 112.
När du torkar tvätt
Du ska aldrig hänga tvätt att torka över bastuugnen eller på ett elektriskt värmeelement.
I bastun och i tvättrummet ska du använda bara sådana elektriska apparater som är avsedda för fuktiga utrymmen.
Du måste lämna tomt utrymme kring ett elektriskt värmeelement.
Brandsäkerhet i våningshus
Det är bra att skaffa brandvarnare också till trappan, vinden och källaren.
Lämna inte några saker i trappan.
Du får inte tända marshaller på balkongen. Du får inte heller använda en grill på balkongen.
Skaffa hem något du kan släcka med
Ifall du upptäcker eldsvådan när den just har börjat kan du försöka släcka den själv. Då är det bra att ha en brandfilt eller en brandsläckare hemma.
Du kan också släcka en eldsvåda med vatten eller kväva den med en tjock matta.
Förvara brandfilten och brandsläckaren på ett sådant ställe att du fort får tag i dem.
Om eldsvådan inte genast slocknar ska du snabbt ta dig ut och kalla på hjälp. En eldsvåda sprider sig snabbt.
Om kläderna börjar brinna
Om dina egna kläder börjar brinna ska du lägga dig ner på marken eller golvet. Rulla dig tills elden slocknar.
Om någon annans kläder börjar brinna ska du genast lägga personen att ligga på marken eller golvet. Släck elden med en filt eller en jacka.
Första hjälpen vid brännskador
Ifall du får en liten brännskada till exempel av en låga, en spisplatta eller av hett vatten ska du genast kyla ner det brända stället med kallt vatten.
Håll det brända stället under kallt vatten i 10 minuter.
Gör rätt när det brinner
Fundera i förväg på hur du snabbt kan ta dig ut om det börjar brinna hemma hos dig.
Du kan kanske inte använda samma dörr som vanligt. Fundera på vilka andra dörrar du kunde använda. Fundera på om du i nödfall kan ta dig ut genom fönstret.
Röken är farligast
Röken är giftig. Om rummet är fyllt av rök ska du krypa ut. Det finns mindre rök nere nära golvet.
Röken gör det mörkt i rummet så det blir svårt att hitta ut. Du måste ändå snabbt ta dig ut från ett rum med mycket rök i.
Gör så här om en eldsvåda bryter ut hemma hos dig
Gör så här om det börjar brinna ordentligt:
1. Gå genast ut ur rummet. Stäng dörren. Varna andra.
2. Gå till ett tryggt ställe utomhus eller kanske till grannhuset. Använd trapporna! Hissen kan stanna mellan två våningar.
3. Ring 112.
Gör så här om en eldsvåda bryter ut hos grannen
Ifall en eldsvåda bryter ut hos grannen och trappan är full med rök, ska du stanna hemma och hålla din dörr stängd. Gå aldrig ut i röken!
Du är i större säkerhet hemma hos dig, eftersom elden sällan sprider sig från en lägenhet till en annan.
Om det kommer rök in i din bostad ska du öppna ett fönster eller gå ut på balkongen. Ring 112 eller ropa från balkongen eller fönstret så att brandmännen märker dig.
Stanna kvar vid fönstret eller på balkongen om bostaden ligger högt uppe. Brandkåren kommer nog för att rädda dig.
Räddningsskyltar
I många hus finns det gröna räddningsskyltar. De visar vägen ut.
Du kommer ut den snabbaste vägen om du följer de gröna pilarna.
Gör upp en räddningsplan tillsammans
Alla borde kunna göra på rätt sätt om det börjar brinna.
Därför är det är bra att göra upp en räddningsplan tillsammans i ert hem.
Gå och titta på alla de rutter där man i nödfall kan ta sig ut. Fundera ut på vilket tryggt ställe ni kan träffas efter att ni har räddat er ut, och besök stället.
Gå igenom räddningsplanen tillsammans. Det är också bra att öva hur ni ska göra om det börjar brinna.
112 är allmänt nödnummer
Så här ringer du 112:
1. Ring till nödnumret 112.
2. Berätta vad som har hänt och var.
3. Svara på de frågor du får. Gör som du blir tillsagd.
4. Avsluta samtalet först när du får lov till det.

