Gå till innehållet
Lättläst - startsida
Lättläst - startsida
  • Nu
  • Vardag
  • Finland
  • Böcker och broschyrer
  • Länkar
  • Nu
  • Vardag
  • Finland
  • Böcker och broschyrer
  • Länkar
En uppsalgen bok

Tips på skönlitteratur

Här kan du läsa om lättlästa romaner, noveller och dikter.

En fjäril under nyckelbenet

En flicka har en bild av en fjäril under nyckelbenet.

Författare: Annika Rautoma
Förlag: Schildts & Söderströms 2025

Boken handlar om fjortonåriga Isa och hennes lillebror Atte. Allt känns hopplöst för att deras föräldrar ska skiljas. Atte börjar stjäla saker från butiken och Isa vill inte träffa sin pappa och hans nya flickvän.

Boken handlar också om att känna sig annorlunda och om att bli mobbad. Den berättar om att hitta nya vänner och om att bli förtjust i någon.

Trots att allt först känns riktigt hemskt kan det ändå bli bättre.

En fjäril under nyckelbenet vann första pris i LL-Centers tävling Skriv för mig i kategorin lättlästa ungdomsromaner.

 

Skolstart för Ester

Författare: Martin Palmqvist
Förlag: Vilja förlag 2025

Ester som är 106 år får en inbjudan till skolan där hon gick som barn. Hon tror att hon ska delta i skolans100-årsfest, men hon hamnar i ett klassrum med 6-åringar. Något har blivit fel i skolans system. Ska Ester nu börja skolan på nytt?

Det här är en fartfylld och rolig berättelse om missförstånd som kan leda till något riktigt bra.

 

Ingen får veta

En kvinna med grått hår spelar på en flygel.

Författare: Åsa Söderling
LL-förlaget 2025

Ingemar skriver i sin dagbok om sin oro och längtan. Han är oroligt för sin fru Siv. Efter att Siv blev pensionerad är hon tystlåten, trött och sur. Ingemaran saknar alla trevliga samtal de tidigare hade tillsammans.

Då Ingemar och Siv flyttar till ett boende för seniorer lär Ingemar känna en kvinna som brukar spela på flygeln i restaurangen. Hon heter Inger och är glad och lätt att prata med.

Ingemar och Inger börjar umgås i smyg och blir förtjusta i varandra. Men är det rätt att de träffas då Ingemar är gift med Siv? Måste man tänka på rätt och fel då man hittat någon som gör en så lycklig? Ingemar och Inger är redan gamla och vill ta vara på varje år de har kvar i livet.

Boken Ingen får veta är en vacker berättelse om starka och förbjudna känslor. Om kärlek och svek och om att vilja göra det som gör en lycklig. Boken har 88 sidor.

 

Växtkraft

Pärmen på boken Växtkraft har färgstarka målade bilder av tomat, vindruvor, blommor och blad.

Författare: Emma Frey-Skøtt
Illustratör: Malin Gyllensvaan
LL-förlaget 2024

Boken Växtkraft innehåller korta berättelser och dikter om att få glädje av att peta i jorden och se frön gro och växter frodas. Den handlar om att få kraft av att betrakta djuren och naturen.

Växtkraft handlar också om livet, lycka, kärlek och vemod. Det är en positiv bok med 64 färggranna bilder. Boken har 64 sidor.

Läs också boken Sorg och saknad med noveller och dikter av samma författare.

 

Diamanten

En man i snickarbyxor polerar en jättelik ljusröd diamant.

Författare: Karin Erlandsson
Vilja förlag 2024

Adam är städare på sverigebåten. I en hytt hittar han en värdefull diamant som tillhör en miljonär som placerar ut diamanten på olika ställen. Miljonären tycker det är spännande att se om den som hittar diamanten är ärlig och lämnar tillbaka den.

Ska Adam som är fattig behålla diamanten eller ge den tillbaka till ägaren som redan är så rik? Boken Diamanten får oss att fundera på vad som är rätt och fel sak att göra. Boken har 46 sidor.

 

Melodikryss och äppelpaj

På pärmen till Melodikryss och äppelpaj finns ett vackert dukat kaffebord ute i trädgården med en rosenbuske bakom.

Författare: Eli Åhman Owetz
LL-förlaget 2024

Boken Melodikryss och äppelpaj handlar om några av invånarna på äldreboendet Solvillan. Birgit har varit bondmora hela livet. Hon tycker om att läsa skvallertidningar och lösa korsord.

En dag flyttar eleganta Ulla in. Hon har bott i många länder. Birgit tycker att Ulla verkar otrevlig.

Men trots att Birgit och Ulla levt helt olika liv blir de snart vänner. Birgit och Ulla börjar baka till kaffet varje fredag och fyller i Melodikrysset. Det är bra att kunna olika saker för då får man korsordet klar tillsammans.

Birgit och Ulla börjar spela kort med Harry och Sture varje torsdag. Birgit och Sture tycker mycket om varandra och blir snart ett par.

Boken Melodikryss och äppelpaj handlar om att hitta vänskap trots att man är olika och om att våga visa kärlek också på äldre dar. Den har 80 sidor.

 

Tur och otur

En kvinna med lockigt grått hår håller en skylt med texten tur och otur.

Författare: Martin Palmqvist
Vilja förlag 2024

Petra Alm ska resa med ett tidigt morgontåg för att hälsa på sin son som bor långt borta. Mitt i natten väcks hon av fyra poliser som stormar in i hennes lägenhet och för med henne till polisstationen.

Petra blir rädd och förstår inte vad hon gjort fel. På polisstationen får Petra en chock då hon får höra att hon är misstänkt för grovt narkotikabrott. Snart framkommer det dock att det hela är ett stort misstag.

Medan Petra satt på polisstationen missade hon tåget till sonen. Vilken otur! Sedan visar det sig att just det tåget råkade ut för en olycka. Vilken tur i oturen att Petra missade tåget!

Tur och Otur är en kort och lätt bok där det ändå hinner hända en hel del. En fartfylld och humoristisk berättelse. Boken har 48 sidor.

 

Bultande hjärtan

På pärmen till boken Bultande hjärtan finns ett hjärta.

Författare: Henrika Andersson, Ann-Helen Attianese, Thomas Brunell, Otto Donner, Lena Frölander-Ulf, Sara Jungersten, Kjell Lindblad, Heidi Sjöblom, Lars Strang, Heidi von Wright och Axel Åhman
Bilder: Jenny Wiik
Lärum-förlaget 2023

I boken Bultande hjärtan finns 11 berättelser och dikter. De handlar om hur det är att sakna någon man älskar eller har förlorat. De berättar också om hur det kan vara att bry sig om någon. En del berättelser är spännande och andra är romantiska, vemodiga eller finurliga.

Texterna är skrivna av 11 finlandssvenska författare. Boken passar både unga och vuxna.

 

På bokpärmen finns en tecknad bild av  två unga personer som går bredvid varandra. Den ena personen drar en butikskärra efter sig.

Författare: Ann-Charlotte Ekensten
Bilder: Jonna Fransson
LL-förlaget 2023

Den här boken handlar om Sam som bor på gruppboendet Gläntan.

Sam tycker om att äta pizza varje dag. En dag föreslår Mira att han ska äta något annat, men det vill inte Sam. Sam får ont i huvudet av att göra på annat sätt än han brukar.

Boken Inte som vanligt är kort och lätt och har många bilder. Den handlar om att få göra det man själv vill. Den handlar också om att våga testa nya saker. Boken har 32 sidor.

 

Bland bullar och drömmar

På bokens pärm finns kanelbullar, småbröd som kallas drömmar, en kaffekopp och blommor.

Författare: Emma Frey-Skøtt
Vilja förlag 2024

Ella arbetar på ett café. Varje dag äter en snygg man frukost på caféet. Ella är förtjust i mannen men vågar inte säga det till honom.

En morgon kommer mannen till caféet tillsammans med en kvinna. Ella tror att det är hans flickvän och blir ledsen och besviken. Ella har dessutom tandvärk och börjar gråta.

Då Ella går till tandläkaren blir hon väldigt överraskad. Det är den snygga mannen hon sett på caféet som är tandläkaren. Då han lagat Ellas sjuka tand kommer han till caféet och Ella bjuder på färska bullar. Mannen förklarar vem kvinnan var som han åt frukost med.

Bland bullar och drömmar är en kort och lätt bok om att våga berätta hur man känner för en annan människa. Den innehåller 48 sidor.

 

Träden tar över

Flickan Maica filmar sig själv med telefonen.

Författare: Karin Erlandsson
Bilder: Madeleine Fjäll
Hegas 2023

Träden börjar plötsligt växa väldigt fort i Marheim. De håller på att ta över världen. Maica lämnas ensam då hennes föräldrar måste hjälpa andra vuxna att hugga ner träden. Maica filmar sig själv och berättar om vad som händer så alla ska få veta sanningen.

Hon vill kämpa emot Härskaren som skickar hotfulla meddelanden och vill ha mera makt. Men vad händer då hennes telefon går sönder? Hur ska hon nu fortsätta kampen?

Boken är skriven för barn och unga, men passar också vuxna som tycker om spännande och fantasifulla äventyr. Träden tar över är den första delen i serien om Marheim. De följande böckerna heter Träden står tätt och Till sista trädet.

 

Under fullmånen och Strandflickan

På pärmen till boken Under fullmånen finns en kvinna med något runt i händerna. På pärmen till Strandflickan finns en flicka som leker på stranden under en gnistrande stjärnhimmel.

Författare: Lisa Förare
Bilder: Lina Blixt
LL-förlaget

Boken Under fullmånen handlar om en konstig natt på ett kafé. Då Ali städar kaféet sent en kväll kommer en vänlig kvinna med silverglittrande hår. Hon säger att hon ska baka månkakor. Hennes mjöl gnistrar som stjärnor.

Vi får följa med ledsna personer som vandrar i natten. En efter en kommer de till kaféet och får en månkaka. Kakorna har magiska krafter som hjälper människorna att känna sig bättre. De känner hopp om att livet kan bli bättre.

I boken Strandflickan har Lotta har mist sin sjuåriga dotter och är mycket sorgsen. Livet känns meningslöst och grått. Men en dag träffar hon en märklig flicka på stranden. Flickan hjälper Lotta att igen se världen i glada färger.

Båda böckerna är magiska berättelser om att det alltid finns hopp. Också då allting känns riktigt ledsamt kan det bli bättre. Det finns bilder i böckerna.

 

Kanotklubben

En kvinna i en kanot ute på havet.
Författare: Sara Paborn
LL-förlaget

Elvira har flyttat till en ny stad och känner sig ensam. Hon vill hitta nya vänner men känner sig osäker bland människor hon inte känner. Elvira går med i en kanotklubb för att lära sig paddla och för att få vänner.

Läraren i klubben heter Jojo och verkar lite skrytsam. Då de beger sig ut på en paddelutflykt blir det åska. Då är Jojo plötsligt inte alls skrytsam utan rädd. Nu är det Elvira som är den modiga och hjälper Jojo.

Boken handlar om att våga göra nya saker och lära känna nya vänner. Den handlar också om att våga visa vad man är rädd för och att stöda varandra.

 

Minnen och fantasier

Pärmen till novellsamlingen Minnen och fantasier har inga bilder men ser grann ut med olika nyanser av blått, grönt och orange.
Författare: Lundh Papiernik, Antonsson, Edén, Arneson,
Larsson, Henriksson och Andersson
LL-förlaget 2022

Boken innehåller korta berättelser som handlar om förälskelse och framtid, om sorg, skräck och syskonbråk. De handlar också om längtan efter gemenskap, om minnen och fantasier. Du får till exempel läsa om då Alice fick veta att hennes hjärta måste opereras då hon var liten.

Novellerna är skrivna av sju olika författare. Författarna är från en skrivargrupp på den kreativa dagverksamheten Kulturcentrum Skåne i Sverige.

 

Bland drömmar och målfärg

Författare: Anna Ahlund
Hegas

Maja har just flyttat till en sliten lägenhet med sin pappa. Hon vill måla om väggarna i sitt rum men pappa tycker att det skulle kosta för mycket. Då hon sitter i skolan och tittar på inredningssidor på internet kommer plötsligt Sam fram till henne.

Sam hjälper Maja att shoppa på lopptorg, måla om gamla saker och göra egna lampskärmar av en klänning. Rummet blir jätte fint och dessutom har Maja nu fått en ny god vän i Sam.

Det finns många böcker om Maja och Sam. Bokserien heter Fixa. Böckerna handlar om vänskapen mellan Maja och Sam och om deras kreativa projekt. I böckerna får man inspiration och tips på hur man kan fixa nya fina saker av gamla saker.

 

Vera vem?
På pärmen till boken Vera vem finns en tonårsflicka med långt ljust hår och fräknar.

Författare: Anna Sundström Lindmark
Seriebilder: Elisabeth Widmark
Bokförlaget Hedvig

Den här boken har seriebilder med bara lite text. Den handlar om Nour och Vera som alltid har varit bästisar. Men då en ny flicka börjar i klassen förändras allt. Nour blir vän med den nya flickan och plötsligt är Vera ofta ensam. Snart får Vera obehagliga telefonsamtal och blir mobbad på olika sätt.

Boken handlar om ensamhet, mobbning, konflikter och om att bli vänner igen. Den är medryckande och gripande.

 

Böckerna om Maj och Lennart

Pärmarna av böckerna Sköna Maj och En jul tillsammans.
Författare: Eli Åhman Owetz
LL-förlaget

I boken Sköna Maj får vi följa med en dag i Majs liv. Hon har varit hos frisören och blivit fin i håret och går in på ett mysigt kafé. Där råkar hon träffa Lennart som var hennes älskling för 70 år sedan. Maj och Lennart pratar om gamla minnen och trivs bra tillsammans. Vi får följa med dem på bio och på middag. Den trevliga dagen slutar med att polisen kommer!

I boken En jul tillsammans har Maj och Lennart flyttat ihop. De förbereder julen genom att plocka fram julpynt och baka. De köper hyacinter och dekorerar apelsiner med nejlikor.

Det här böckerna är mysiga och lite romantiska.

Eli Åhman Owetz fick Lättlästpriset 2022 för den här boken.

 

Fest med förhinder

Ett bord dukat till fest.
Författare: Camilla Wallqvister
LL-förlaget

Ingrid fyller 30 år och ska ha ett stort kalas. Hennes man Rolf hjälper till med att ordna kalaset. Just före kalaset ska börja går vattenpumpen sönder så inget vatten kommer ur kranen. Den enda som kan hjälpa är grannen Skrot-Nisse, men Rolf tycker inte om honom. Blir det alls något födelsedagskalas?

Boken utspelar sig på 60-talet på landsbygden. Den handlar om hur livet var då, och om hur viktigt det är att hjälpa varandra.

 

Kampen för Kafé Krut

Pärmarna på böckerna  Kampen för Kafé krut och Nya smaker på Kafé krut
Författare: Sara Wadell
Bokförlaget Hedvig

I Kampen för Kafé Krut har Rut ett gammalt kafé som länge ägts av hennes släkt. Då hon får höra att huset där kaféet finns ska rivas, känns allt hopplöst. Men Rut ger inte upp. Tillsammans med sina vänner kämpar hon för att locka fler kunder. De målar om väggarna och bjuder in folk till kvällar där vem som helst får uppträda.

I Nya smaker på Kafé Krut går ugnen sönder och Rut har inte pengar att köpa en ny. Hon får höra om en bakningstävling där vinnaren får mycket pengar till pris. Tillsammans med en ny vän tränar Rut på att baka. Tänk om hon vinner hela tävlingen?

Det här bövkerna är humoristiska och visar att allt är möjligt om man tror på sig själv och har vänner som hjälper.

 

Böckerna om vännerna på gruppboendet Bofinken

Tre bokpärmar i bokserien om gruppboendet Bofinken.
Författare: Ann Gomér
Bilder: Carina Ståhlberg
LL-förlaget

De här böckerna handlar om Jolly, Maria, Björn och Roger som bor på gruppboendet Bofinken. De är alla unga vuxna.

I den första boken Spåren i snön är Jolly nervös för hon ska på träff med en söt kille som heter Lasse. Men något oväntat händer så Jolly inte kan gå på träff. Lasse gick inte heller på träffen. Varför? Och vem har lämnat en 100 koronors sedel utanför dörren på Bofinken? Allt verkar mycket mystiskt, med reder upp sig till slut.

I den andra boken som heter Älskar, älskar inte ska Jolly snart ha födelsedag. Hon vill fira med sin pojkvän Lasse, men han verkar konstig. Är han inte längre kär i Jolly? Jolly blir ledsen och hela födelsedagen är på väg att bli förstörd. Men tack vare hennes vänner på Bofinken blir det till slut en lyckad dag med en stor överraskning.

I den tredje boken Rockfesten ska Roger uppträda med sitt band på dagverksamheten. Han är ivrig och nervös. Så blir det bråk i bandet då någon vill spela Carola Häggkvists låt och någon annan Elvis låt. Hur ska problemet lösas?

I de här böckerna finns mycket vänskap, kärlek, kärleksbekymmer, starka viljor, humor och lite mysterium. De innehåller många bilder.

 

Berättelsen om hjälmen

Tre bokpärmar med bilder på en kamelkaravan, pojken Traz, flickan Neva och en slukare.
Författare: Niklas Krog
Nypon förlag

Till bokserien Berättelsen om hjälmen hör fyra böcker som heter Karavanen, Skölden, I öknens hjärta och Blodskeppet. Det är viktigt att du läser böckerna i rätt ordning för att förstå handlingen.

I de här böckerna får vi lära känna den unga mannen Traz som lever i öknen. Traz familj blir dödad av den elaka trollkarlen Krom som har en mystisk hjälm. Traz följer efter Krom genom öknen för att hämnas. Han möter konstiga djur som flygödlor och sandormar och livsfarliga slukare. Traz lär känna flickan Neva och tillsammans kämpar de mot trollkarlen.

De här böckerna passar den som gillar äventyr, spänning, magi och fantasy.

 

Böckerna om Simon

Tre bokpärmar med Simon.
Författare: Åsa Storck
Bilderna är ritade av: Fredrika Ottoson
Vilja förlag

Det finns tre böcker som handlar om Simon som är 27 år och bor på ett gruppboende.

I den första boken Kramar och brev får vi veta att Simon inte trivs med att arbeta på dagverksamhet. Han vill gå i skola igen och få nya vänner och lära sig nya saker. Hans lillebror Filip hittar en skola för vuxna där man kan lära sig att använda dator och att göra film.

I den andra boken Vänner och facebook får vi läsa om hur det går då Simon ska börja i sin nya skola. Han är så nervös att han nästan ångrar sig. Det är så mycket han är rädd för.

I den tredje boken Drakar och raggsockor har Simon så mycket att göra i skolan att han nästan glömmer sin brors födelsedag. Vad ska han ge till present? Simons kompis Saga som jobbar i skolans café kommer på en riktigt finurlig idé.

Böckerna om Simon har stor text och tydliga bilder.

Åsa Storck fick Sveriges första pris för lättlästa böcker för sin bok Kramar och brev år 2020.

 

Andra lättlästa romaner:

  • Den sista fyrvaktaren, skriven av Sara Wadell
  • Den blå kappan, skriven av Maria Frensborg
  • Stora boken om En naken karl, skriven av Johan Werkmäster
  • Prästen med grönt hår, skriven av Martin Palmqvist
  • Polisen och kärleken, skriven av Martin Palmqvist
  • Egen nyckel, skriven av Ann-Charlottie Ekensten. Boken hör till bokserien Emmas liv.
  • Anna på Brännö, skriven av Agneta Slonawski
  • Tårar, kärlek, efterrätter, skriven av Birgitta Boucht
  • Bengtssons hemlighet, skriven av Camilla Wallqvister

 

Fler lättlästa böcker hittar du på bokförlagens webbplatser:

  • LL-förlaget
  • Nypon och Vilja förlag
  • Hegas
  • Easypeasy
  • Argasso

Det finns också lättlästa böcker på de flesta bibliotek. Om du inte hittar lättlästa böcker på ditt bibliotek kan du be om hjälp av bibliotekarien.

Läsglasögon och en hög med böcker

Vad är lättlästa böcker?

Det finns många lättlästa böcker. De kan se olika ut och vara olika svåra.

Tips på faktaböcker

Här kan du läsa om bland annat lättlästa faktaböcker och om böcker som handlar om människors liv.
En uppsalgen bok

Tips på återberättade böcker

Här kan du läsa om lättlästa böcker som är återberättade versioner av svårare böcker.

OM LATTLAST.FI

TA KONTAKT

 

LL-Center logo Finansierad av social- och hälsovårdsministeriet