Fakta om Autism

Författare: Carola Linde
Nypon förlag 2026
I den här boken kan du läsa om hur det kan vara att ha autism. Det kan vara svårt att veta hur man ska prata med folk. Man kan också tycka att det är jobbigt om allt inte går som man är van vid.
Att ha autism kan också betyda att man har styrkor som inte andra har. Man kan vara väldigt kreativ och ha lätt för bildkonst och musik. Eller så är man bra på att fokusera länge på en viss sak och komma på lösningar.
Boken innehåller många foton och har 30 sidor. I samma bokseri finns böcker om många andra ämnen. Läs till exempel om: adhd, astrologi, bronsåldern och kaniner.
Ett liv – Vincent van Gogh

Författare: Linnea Lundberg
Vilja förlag 2025
Vincent van Gogh är en mycket berömd konstnär som blev känd först efter sin död. Han föddes på 1800-talet i Nederländerna.
Vincent van Goghs var ofta olyckligt kär, sjuk och fattig. Han hade inte många vänner men han fick mycket stöd av sin bror Theo. Det var Theos fru som såg till att van Goghs tavlor slutligen blev kända i hela världen.
Det finns många bilder på tavlor och många foton i boken.
I den här bokserien som heter Ett liv finns också böcker om många andra kända personer.
Megafakta om länder: Island

Författare: Jenny och Mikael Edvardsson
Förlag: Easypeasy 2025
I den här faktaboken får du lära dig mycket om Island. Du kan läsa om djur, natur och klimat. Här står också om Islands historia, traditioner och mat.
Visste du att det inte finns McDonalds på Island? Eller att det är vanligt att människorna på tror att det bor alver i stenar?
Boken om Island innehåller många foton, kartor och ordförklaringar. I samma bokserie finns också böcker om Frankrike, Grekland och Norge.
Att föda barn

Författare: Malin Clausson
Fotografier: Lisa Thanner
LL-förlaget 2025
I den här boken finns två olika delar. I den första delen får vi följa Sara och Alex som ska få barn. Berättelsen börjar några veckor före barnet ska födas och Sara blir undersökt av en barnmorska. Sedan får vi vara med under förlossningen då barnet föds, och då bebisen får åka hem och träffa sin storasyster.
I den andra delen av boken finns fakta om att föda barn. Här står hur man förbereder sig för att föda och om olika sätt att föda barn. Du kan också läsa om problem som kan uppstå under graviditeten och förlossningen.
Man kan lära sig mycket av att läsa boken Att förda barn. Den har 103 sidor och många fotografier.
Det finns också en bok som heter Föräldrar och barn - de första nio åren.
Här bor jag

Författare: Wenke Rundberg
Fotografier: Erja Lempinen
LL-förlaget 2024
Vi får hälsa på hos Stefan, Lisa, Mir och Jessica som alla bor i gruppbostad eller servicelägenhet. De berättar om hur de inrett sina hem och vad de tycker om att göra där. De berättar också om sina favoritgrejer och hobbyn.
Alla fem tycker att det är viktigt att få bestämma över sig själv och över sitt hem.
Boken Här bor jag har 81 sidor och många fotografier som presenterar de olika personerna och deras hem.
Drottning Elisabeth II – Ett liv

Författare: Moa Candil och Bengt Fredriksson
Vilja förlag 2024
Elizabeth II var drottning i Storbritannien i över 70 år och hade ett spännande liv. Hon var soldat under andra världskriget, hon var vän med Nelson Mandela och hon älskade djur. Under drottningens långa liv var det många kriser i den brittiska kungafamiljen.
Den här boken innehåller många fotografier.
I den här bokserien som heter Ett liv finns också böcker om många andra kända personer.
Årstiderna
.jpg)
Författare: Josefin Olevik
Foton: Ylva Sundgren
LL-förlaget 2023
Korta texter om våra fyra årstider. Du får läsa om att plocka den första tussilagon, vila i en hängmatta, grilla i skogen och titta noga på en snöflinga. Här finns också många vackra fotografier som får oss att tänka på hur naturen ändrar under året.
En bok som lockar oss att drömma tillbaka och längta framåt. En bok som inspirerar till diskussioner.
Jag har inget att säga! Bli bättre på småprat
Författare: Mats Ahlsén
Bokförlaget Hedvig
Tycker du att det känns svårt eller obehagligt att prata med människor du inte känner? I den här boken får du tips på hur du kan börja prata med någon och hur du visar att du lyssnar. Du får också råd om hur du säger att du vill sluta en diskussion. Och så får du läsa om att det faktiskt är okej att inte småprata alls utan i stället vara tyst. Boken har mycket text.
Hundar och katter

Författare: Helene Lumholdt
Foton: Riccardo Palombo
LL-förlaget
I boken Hundar får vi läsa om åtta olika hundar och deras ägare. Ägarna berättar om vad de brukar göra tillsammans med sina hundar, och vad hundarna tycker om. I boken kan man också läsa om världens minsta och största hundar, och om hur hundar visar att de är glada eller rädda.
I boken Katter får vi lära känna sju katter med sina egna personligheter, temperament, rutiner och favoritställen. I boken lär du dig också om hur katter visar vad de känner.
Härliga böcker för alla som gillar hundar eller katter och vill lära sig mera om dem. Böckerna har många foton på katter och hundar.
Livet på internet, surfa säkert och hitta rätt

Författare: Sorbring, Löfgren-Mårtenson & Molin
LL-förlaget
Vi kan ha stor nytta av internet där vi kan läsa nyheter, köpa saker, titta på film, träffa kompisar och betala räkningar. Men för att kunna använda internet på ett tryggt sätt finns det många saker vi behöver känna till.
I den här boken kan du läsa om hur du väljer ett säkert lösenord och vilken information om dig själv du inte ska berätta för andra på internet. Du får också läsa om vad du ska akta dig för om du träffar nya människor på internet.
I slutet av boken finns en ordlista över ord som är bra att känna till då du är på internet. Till exempel de här orden förklaras: användarkonto, flöde, IRL, URL, sökmotor och vlogg.
Boken är skriven för att passa för personer med intellektuell funktionsnedsättning, men andra läsare har också nytta av den.
Konsten att må bra i kropp och själ
.jpg)
Författare: Anki Tarulinna Johansson
LL-förlaget
För att känna oss friska och starka i kroppen behöver vi äta hälsosamt och röra på oss. Men vi behöver också må bra i själen, alltså psykiskt. För att må bra psykiskt behöver vi träffa vänner och göra roliga saker. Vi behöver också vara ensamma, vila och sova gott. Dessutom mår vi bra av att ibland prova på något helt nytt och vara kreativa.
I den här boken får vi kunskap om vad vi själva kan göra för att må bra. Här finns till exempel tio tips på hur man sover gott. Här finns också förslag på vad man kan göra om man vill vara kreativ.
Boken har många foton och passar bra att diskutera kring.
Tove Jansson

Författare: Tomas Dömstedt
Vilja förlag
Den här boken handlar om Tove Jansson. Hon blev världsberömd för att hon skrev böckerna om Mumindalen, men hon var också känd för bilder hon ritade och målade.
Boken berättar om Tove Janssons familj, hennes arbete som konstnär och hur hon blev berömd. De handlar också om hennes längtan till hav och öar och om kärleken i Toves liv.
Boken hör till en serie böcker om kända personer. I bokserien som heter Ett liv finns också böcker om till exempel Olof Palme, Anne Frank, Hans Christian Andersen och Hillary Clinton.
När jag var ung

Författare: Mats Ahlsén
LL-förlaget
I den här boken kan du läsa korta texter om hur det var att växa upp i mitten av 1900-talet. Till varje text finns ett svartvitt foto. Du kan läsa om att skörda hö, att stoppa strumpor och att röka pipa. Du kan också läsa om glansbilder, minnesböcker och lekar på barnkalas.
Boken passar väldigt bra för äldre som vill minnas sin ungdom. Men den passar också bra för yngre personer som vill lära sig om hur det var förr. Här finns många intressanta ämnen att diskutera kring.
Smarta djur

Redaktör: Oskar Degard
Bokförlaget Hedvig
I den här boken kan du läsa om djur som är speciellt kloka. Vi säger ibland att ugglan är väldigt klok, men det är inte sant. Kråkan är klokare och kan lösa problem. Läs hur den gör för att öppna hårda nötter.
Läs också om elefantens goda minne och om att schimpansen kan tillverka egna spjut. Och visste du att bläckfisken kan skruva upp locket på en burk?
Den här boken innehåller fina foton på djur. Den passar alla som vill lära sig mera om djur.
Baka kakor

Recept: Mia Öhrn, foto: Ulrika Pousette
LL-förlaget
I den här boken hittar du recep på till exempel kladdkaka, äppelkaka, chokladmuffins och scones. Recepten är tydliga och lätta att följa. Det finns foton på allt du behöver plocka fram före du bakar. Det finns också foton på hur du ska baka och hur bakverket ska se ut då det är klart.
Den här kokboken passar också dig som ännu är ovan i köket.
Fakta om hundar som jobbar

Författare: Marianne Randel Söndergaard
Nypon förlag
Hundar är bra som sällskap, men de tycker också om att jobba. I den här boken kan du läsa om vad hundar är bra på och vilka olika arbeten de kan göra. Texten är stor och lätt att förstå. Det finns många fina fotografier som visar hundar i olika arbeten.
I samma bokserie finns bland andra också följande böcker: Fakta om matsvinn, Fakta om tsunamier, Fakta om jordskalv, Fakta om kungen och drottningen, Fakta om Victoria, Fakta om mens, Fakta om parkour, Fakta om friidrott och Fakta om hästen.
Andra lättlästa faktaböcker:
- Katten i Ediths trädgård, skriven av Birgitta Boucht
- Astrid Lindgren - Ett liv, skriven av Annelie Drewsen och Cilla Dalén
- Skogen berättar, skriven av Joar Tiberg
- Fakta om matsvinn, skriven av Simon Randel Søndergaard
- Leonardo da Vinci den gåtfulle mästaren, skriven av Carin Svensson
- Albert Einstein det modiga geniet, skriven av Bengt Fredrikson
- Selma Lagerlöf, liv, lust, litteratur, skriven av Johan Wermäster
- Finlands historia, skriven av Pertti Rajala
Fler lättlästa böcker hittar du på bokförlagens webbplatser:
Det finns också lättlästa böcker på de flesta bibliotek. Om du inte hittar lättlästa böcker på ditt bibliotek kan du be om hjälp av bibliotekarien.





